
Upcoming Events

The New Translation Equation: AI + HI = SCALE
Online Webinar: The New Translation Equation: AI + HI = SCALE
Speaker: Joachim Lépine, Founder, Mane Educator, LION Translation Academy
In this workshop for translation leaders, we explore how to align the best of Artificial Intelligence (AI) and Human Intelligence (HI) to wow clients, augment operations, foster employee buy-in, deepen client relationships, and continue to grow together.
Most importantly, we look at specific ways to achieve SCALE—Systems Calibrated Around Linguist Expertise.
You’ll learn:
The emerging role of translators in an AI-driven world, and how it can boost employee satisfaction
How to position AI and HI as strategic assets for your clients
Where AI tools can save time and money—without cutting corners
Practical ways to incorporate AI and HI across your team’s workflow
This session isn’t about hype or fear. It’s about balance, clarity, and smart strategy for an industry in motion.

RENDEZ-VOUS Vancouver
RENDEZ-VOUS
Across Canada, Together for Language | Partout au Canada, ensemble pour les langues
We’re building bridges across the country — and this September 26, we are celebrating the vibrant Western Canadian language community in Vancouver.
Join the Canadian Language Industry Association (CLIA) for RENDEZ-VOUS Vancouver at LaSalle College Vancouver!
RENDEZ-VOUS Vancouver offers an opportunity to:
- Learn about CLIA's efforts to enhance the language industry on a national scale through training, events, and working with leaders in government and the private sector
- Meet CLIA’s President, Peter Madahian
- Network with industry leaders and professionals
- Contribute your insights and help shape the future of our industry
- Foster valuable connections with local stakeholders
While CLIA primarily represents language service provider companies, all language industry professionals can register to benefit from our networking, training, and other initiatives. Students can enjoy a low-cost membership which can familiarize them with people and businesses in our sector. All are welcome!
Consider CLIA membership! We work for you at the national level as a coast-to-coast organization.
Event Details
The cost is $20.00, and includes one drink ticket and delicious appetizers created by LaSalle College’s Culinary Arts students will be served. Cash bar available.
Date: September 26
Time: 5:30 pm - 8:00 pm
Location: LaSalle College Vancouver
The event will take place at the Bistro/Restaurant on the ground floor, room 112. As you enter the building, you’ll see the restaurant on your right.
Check in will probably be at the entrance of the bistro. It’s accessible to everyone since there is no elevator or stairs.
Parking & Transit: There are two options: there’s paid parking in the LaSalle College building underground. If guests choose to park there, they can take the elevator to the first floor (ground floor) and they’ll see the bistro on their left. This lot closes at 6pm, though. You can still exit after that, but the entrance gate closes at 6pm.
There’s also paid parking in the Renfrew Centre, across from LaSalle. I suggest parking at the Renfrew Centre because the lot closes later, at 8pm. There’s also street parking available on Kaslo Street, Renfrew Street, and other neighbouring streets.
If guests choose to take a taxi or an Uber, there’s a designated drop-off area in front of the building.
LaSalle is a few steps away from the Renfrew Skytrain Station, so taking transit is also a great option.
Nous établissons des passerelles à travers le pays et le 26 septembre, nous célébrerons la communauté linguistique dynamique de l'Ouest canadien à Vancouver.
Joignez-vous à l'Association canadienne de l'industrie de la langue (ACIL) pour le RENDEZ-VOUS Vancouver au LaSalle College Vancouver!
RENDEZ-VOUS Vancouver, c’est l’occasion :
– de découvrir les efforts déployés par l’ACIL pour améliorer l'industrie de la langue à l'échelle nationale grâce à de la formation, à des événements et à la collaboration avec des leaders du gouvernement et du secteur privé;
– de rencontrer le président de l’ACIL, Peter Madahian;
– de réseauter avec des leaders et des professionnels de l’industrie;
– d’apporter vos réflexions et de contribuer à façonner l'avenir de notre industrie;
– de favoriser la création de liens précieux avec les acteurs locaux.
Bien que l’ACIL représente principalement des entreprises de services linguistiques, tous les professionnels de la langue peuvent s'inscrire pour accéder à notre réseau, à nos formations et à d'autres initiatives. Les étudiants peuvent bénéficier d'une adhésion à faible coût qui leur permet de se familiariser avec les personnes et les entreprises de notre secteur. Tout le monde est le bienvenu!
Pensez à adhérer à l’ACIL! Présente d’un océan à l’autre, notre organisation travaille pour vous à l’échelle nationale.
Détails de l'événement
Le coût est de 20 $ et comprend un billet pour une boisson. De délicieux hors-d’œuvre préparés par les étudiants en arts culinaires du LaSalle College seront aussi servis. Bar payant sur place.
Date : 26 septembre
Heure : 17 h 30 à 20 h
Emplacement : LaSalle College Vancouver

Reclaim 3.0: AI Upskilling Course
The Reclaim the Future 3.0 course is a 10-week, live virtual program delivered by AI experts with deep experience in the language services sector. It was developed in partnership with global language industry associations specifically for language service providers, and is now endorsed by the Canadian Language Industry Association.
The online, live training will be delivered in ten 90-minute sessions each Friday at 3pm CET (9am ET) for 10 weeks from September 19 until November 21.
The program launches on Friday, September 19, 2025, and is available to CLIA member companies with exclusive member discounts. Just select “CLIA” during the registration process.
Cost
Pricing is currently available on the FAQ page, with a significant partner discount for CLIA members. The cost includes all members of your company and is based on company size. Most of our members will fall into the following pricing category:
1-10 employees: $600 (USD)
*Please note that if your organization has between 4-10 employees, you’ll need to email Robert Martin at Magic Beans Agency to get the course for this price at robert@magicbeansagency.com rather than signing up through the registration page. You will also need to be a CLIA member to get this pricing. If you are a CLIA member and your company is 1-3 employees, you can register as usual, and select “CLIA” during the registration process.
Your team members must sign up with an email address that is the same domain as the purchasing company. For example, persona@translationcompany.com and not persona@gmail.com. Discover more reasons why this course makes sense for our members and anyone in the Canadian language industry.
"Operationally, the Reclaim course teaches production teams how to select the best AI tool for their environment and needs, how to evaluate and customize it, how to implement it in the production workflow, and how to sell new services. We also include a module on multimedia localization aided by AI and a module on upskilling localization teams, including translators and linguists. We finish the course with a session on strategy. The course is very practical, and we include tool demos in most modules.
The course is aimed at operations people, but also at internal linguists who might become what we call “the AI specialist” and work on the evaluation and customization of the models. It is also aimed at decision-makers who need to hear firsthand what needs to be done to transform their companies.
Elaine, Lena, and I have been working in machine translation/AI since this technology tentatively started with early adopter companies; if anybody knows how to implement the technology in a production workflow and, more importantly, how this affects the rest of the teams in the company, it's us."
-Laura Casanellas, Senior Partner, Technology, AI and Language Technology Solutions, Magic Beans Agency
The course is offered in English only and specializes in translation and localization; interpretation is not covered.
Find out more and register here.
Read the testimonial from CLIA member MCIS.
Watch the Localization Fireside Chat episode about the course.
Le cours Reclaim the Future 3.0 est un programme virtuel en direct de dix semaines, offert par des experts en IA ayant une grande expérience dans le secteur des services langagiers. Il a été élaboré en partenariat avec des associations mondiales de l'industrie de la langue, spécifiquement pour les prestataires de services linguistiques, et est désormais approuvé par l'Association canadienne de l'industrie de la langue.
La formation en ligne et en direct sera offerte en 10 séances de 90 minutes, tous les vendredis à 15 h, HEC (9 h, HE) pendant 10 semaines, du 19 septembre au 21 novembre.
Le programme sera lancé le vendredi 19 septembre 2025 et sera accessible aux entreprises membres de l’Association canadienne de l’industrie de la langue (ACIL), qui bénéficieront de rabais exclusifs. Il suffit de sélectionner « ACIL » pendant le processus d’inscription.
Coût
Le prix est actuellement affiché sur la page FAQ, avec un rabais important pour les membres de l’ACIL. Le coût comprend tous les membres de votre entreprise et est basé sur la taille de celle-ci. La plupart de nos membres se situent dans les catégories de prix suivantes :
1-2 employés : 600 $ US
3-10 employés : 1 600 $ US
Les membres de votre équipe doivent s'inscrire avec une adresse courriel du même domaine que celui de l'entreprise qui effectue le paiement. Par exemple, persona@translationcompany.com et non persona@gmail.com.
Le cours est offert en anglais seulement et il est conçu spécialement pour la traduction et la localisation; l'interprétation n'est pas abordée.

What Every Business Owner Should Know About ISO 17100
Presented by the Canadian Language Industry Association, this workshop will be the first in an ongoing series demystifying standards in the language industry.
This workshop will give business owners and management of language companies a concise, strategic understanding of ISO 17100 — what it is, why it matters, and how it impacts your operations, reputation, and clients. Whether you’re considering or already working with the standard, you’ll benefit from this workshop.
You’ll discover:
Why ISO 17100 Matters
Origin and purpose of the standard
Competitive and reputational advantages
Difference between being “compliant” and “certified”
Core Requirements in Plain Language
The must-haves: qualified translators, revision by a second person, documented processes
The nice-to-haves: client feedback, data protection, continuous improvement
Your responsibilities as a business owner
What It Means for Your Business
Building client trust through standards
Risk reduction and accountability
How it supports pricing strategy and procurement eligibility
What you need to implement (people, processes, documentation)
Speakers:
Maryse Benhoff, International Chair - ISO TC 37/SC 5 (Translation, interpreting) and President, BG Communications
Julio Montero, Regional Director, Megalexis
David Huebel, Orion Assessment Services
Please note that this webinar will be presented in English, with questions answered in French in the Q&A.
Ce que tout propriétaire d’entreprise devrait savoir à propos d’ISO 17100
Durée : 1 heure
Conférenciers :
Maryse Benhoff, Présidente internationale, Comité technique ISO TC 37/SC 5 (traduction, interprétation); Présidente, BG Communications
Julio Montero, Directeur régional, Megalexis
David Huebel, Orion Assessment Services
Présenté par l’Association canadienne de l’industrie de la langue, cet atelier sera le premier d’une série visant à démystifier les normes dans l’industrie de la langue.
Cet atelier offrira aux propriétaires et aux gestionnaires d’entreprise langagières une compréhension stratégique de la norme ISO 17100 : qu’est-ce que cette norme, pourquoi est-elle importante et comment influe-t-elle sur vos activités, votre réputation et vos clients. Que vous envisagiez d'adopter cette norme ou que vous vous y conformiez déjà, cet atelier vous sera bénéfique.
Vous découvrirez :
Pourquoi la norme ISO 17100 est importante
L’origine et l’objectif de la norme
Les avantages concurrentiels et réputationnels
La différence entre être « conforme » et être « certifié »
Les exigences en langage clair
Les conditions indispensables : des traducteurs qualifiés, une révision effectuée par une deuxième personne, des processus documentés
Les éléments souhaitables : commentaires des clients, protection des données, amélioration continue
Vos responsabilités en tant que propriétaire d’entreprise
Ce que la norme signifie pour votre entreprise
Renforcer la confiance des clients grâce à des normes
Réduction des risques et responsabilité
Comment la norme soutient la stratégie de tarification et l’admissibilité aux marchés publics
Ce que vous devez mettre en œuvre (personnel, processus, documentation)
Veuillez noter que ce webinaire sera présenté en anglais. Lors de la partie questions-réponses, les questions et les réponses pourraient être en français ou en anglais.
Inscrivez-vous ici pour participer à cet événement.
Les liens Zoom seront envoyés aux personnes inscrites, ainsi que les enregistrements correspondants.