Upcoming Events
How Your Small Language Business May Qualify for SR&ED Credits
How Your Small Language Business May Qualify for SR&ED Credits
Did you know that with all of the technology language service provider businesses use, your company could qualify for tax credits?
Scientific Research and Experimental Development (SR&ED) credits are there to encourage businesses to engage in research and development to grow business in Canada. It’s a common misconception that they only apply to large businesses with an R&D department - in fact, companies of all sizes can benefit from them.
Oren Hausfater of Preston Hill Consulting Group recently led a CLIA member business through the process, and they’ve recommended Oren to host a webinar about the benefits you can realize by going through the same process yourself.
The webinar will cover:
How SR&ED applies to service-based industries like translation and localization
Why small teams can still qualify and how professional support simplifies the process
Common misconceptions about SR&ED and how to efficiently identify and document eligible work
Overview of current CRA trends and best practices to maximize approval rates
Join us to find out how you can get started and uncover valuable tax credits for your business!
About Preston Hill Consulting Group:
Preston Hill Consulting Group helps Canadian SMEs access SR&ED tax credits through a streamlined, hands-on approach. With over a decade of experience and hundreds of successful claims, we focus on helping service-oriented and technology-driven businesses recover credits with minimal disruption. We work entirely on a contingency basis, meaning there are no fees unless credits are successfully received.
Votre entreprise pourrait être admissible à des crédits pour la RS&DE
Saviez-vous qu’avec toutes les technologies que les services langagiers utilisent, votre entreprise pourrait être admissible à des crédits d’impôt?
Les crédits pour la recherche scientifique et le développement expérimental (RS&DE) existent pour encourager les entreprises à s’impliquer dans la recherche et le développement afin de faire croître les entreprises du Canada. On pense souvent, à tort, qu’ils sont réservés aux grandes entreprises de R-D, alors que des entreprises de toutes tailles peuvent en profiter.
Oren Hausfater, de Preston Hill Consulting Group, a récemment guidé une entreprise membre de l’ACIL dans ce processus, et l’entreprise lui a recommandé d’animer un webinaire sur les avantages que peuvent offrir les crédits.
Les points suivants seront abordés lors du webinaire :
Manière dont les crédits pour la RS&DE s’appliquent aux domaines axés sur les services comme la traduction et la localisation
Comment les petites équipes peuvent être admissibles, et manières dont le soutien de professionnels peut simplifier le processus
Idées fausses sur la RS&DE et manière de repérer et documenter de manière efficace les travaux admissibles
Aperçu des tendances actuelles à l’ARC et pratiques exemplaires pour maximiser les taux d’approbation
Joignez-vous à nous pour savoir comment commencer et découvrez de précieux crédits d’impôt pour votre entreprise.
À propos de Preston Hill Consulting Group :
Preston Hill Consulting Group aide les PME canadiennes à accéder aux crédits d’impôt pour la RS&DE grâce à une méthode pratique rationalisée. Avec plus de dix ans d’expérience et des centaines de demandes acceptées, nous aidons les entreprises de services et technologiques à obtenir des crédits sans que leurs activités soient touchées. Nous travaillons de manière provisoire, ce qui signifie qu’il n’y a aucuns frais tant que les crédits ne sont pas obtenus.
CLIA Holiday Party – Toronto
The Canadian Language Industry Association (CLIA) is pleased to invite you to our Toronto Holiday Dinner & Networking Social: an evening designed to bring together language professionals from across the region for great conversations, meaningful connections, and a memorable year-end celebration.
When: Monday, November 24 at 6:00 PM
Where: Copperhorn Meet House, located inside the Great Canadian Casino Resort Toronto. Situated beside the iconic Woodbine Racetrack, the resort offers modern dining, striking architecture, and a vibrant atmosphere for an evening of celebration and connection.
Join colleagues from across the language sector for a warm and engaging evening to:
Network with industry leaders and professionals
Share insights on the evolving landscape of language services
Explore new collaborations, partnerships, and opportunities
Seats are limited, please RSVP here by November 20. We look forward to celebrating with you!
Menu is below. You will be able to make your selections prior to the meal. Please note that all attendees are responsible for their own bills at the restaurant. There will a 18% auto-gratuity applied to your bill.
WIN YOUR HOLIDAY DINNER!
Last year’s prize was for the Most Festive Attire… this year, you could win the chance for us to treat YOU!
Drop your business card at CLIA’s Holiday Event for a chance to WIN $150 toward your dinner!
1 winner per event
In-person guests only
Prize sent by e-transfer after the event
Eat, mingle, and maybe dine for free!
CLIA Holiday Party - Vancouver
Join us at Lucia on Thursday, November 27 to celebrate the holidays with CLIA!
When: Thursday, November 27, 5:30/6:00pm
Where: Lucia, 3124 Main St, Vancouver, BC V5T 3G7
$94.08 per person, payable on registration. Cost covers food, gratuity and tax.
Pay in advance to secure your spot! Please register before November 17.
Check out the restaurant here.
You can review the menu below. You will be able to make your selections prior to the meal. Please note that drinks and any additional items ordered that are not on the set menu below are extra and you will need to make separate payment to the restaurant on the evening of the event for these items.
WIN YOUR HOLIDAY DINNER!
Last year’s prize was for the Most Festive Attire… this year, you could win the chance for us to treat YOU!
Drop your business card at CLIA’s Holiday Event for a chance to WIN $150 toward your dinner!
1 winner per event
In-person guests only
Prize sent by e-transfer after the event
Eat, mingle, and maybe dine for free!
CLIA Holiday Party – Montreal
Dear Language Industry Colleagues,
The Canadian Language Industry Association (CLIA) is delighted to invite you to a special Holiday Get-Together and Dinner at Bivouac Restaurant — a unique dining experience that blends a social lounge, artisanal bar, and modern bistro, offering a breathtaking view of Place des Arts and the Quartier des Spectacles.
Location: Bivouac Restaurant, Downtown Montreal
Date: November 27
Time: 6pm
Join your peers, partners, and industry experts for an evening of connection, conversation, and celebration. This will be a wonderful opportunity to:
Exchange insights on the latest industry trends and innovations
Explore potential collaborations and business opportunities
Celebrate the successes of the past year and welcome the new one with optimism and inspiration
Let’s raise a glass to 2025 and share our vision for what 2026 can bring for the language industry in Canada and beyond!
Seats are limited — please register by November 22 here.
We look forward to celebrating with you!
Cost is $110.00 per person including gratuity, one glass of wine, and taxes. The menu is below and you can make your selections on the evening of the event with the wait staff.
WIN YOUR HOLIDAY DINNER!
Last year’s prize was for the Most Festive Attire… this year, you could win the chance for us to treat YOU!
Drop your business card at CLIA’s Holiday Event for a chance to WIN $150 toward your dinner!
1 winner per event
In-person guests only
Prize sent by e-transfer after the event
Eat, mingle, and maybe dine for free!
Sponsor Webinar: AI Voice Translation
Conformité, inclusion et croissance : l’opportunité de la traduction vocale par IA
La Loi sur les langues officielles établit une norme claire : l’accessibilité linguistique n’est pas optionnelle. Mais dans l’environnement mondial et hybride d’aujourd’hui, les attentes vont bien au-delà du bilinguisme. Les organisations doivent offrir des expériences inclusives et multilingues à leurs employé·e·s, client·e·s et participant·e·s aux événements, tout en gardant le contrôle des coûts.
Joignez-vous à KUDO, leader mondial de la traduction vocale par IA pour les réunions et les événements, pour découvrir comment les entreprises canadiennes, les organismes gouvernementaux et les organisateurs d’événements peuvent :
Respecter et dépasser les exigences de la Loi sur les langues officielles
Aller au-delà du français et de l’anglais pour inclure des communautés linguistiques diverses
Stimuler de nouvelles sources de revenus et l’engagement grâce aux événements multilingues
Exploiter l’IA et le réseau d’interprètes pour offrir une conformité évolutive et rentable
Ce webinaire présentera des cas concrets, des exemples de ROI et des démonstrations en direct pour montrer comment la traduction vocale par IA peut transformer l’accessibilité linguistique en avantage concurrentiel pour les organisations canadiennes.
Compliance, inclusion, and growth: the opportunity of AI voice translation
The Official Languages Act sets a clear standard: language accessibility is not optional. But with today's globalized and hybrid environment, expectations go far beyond bilingualism. Organizations must provide inclusive and multilingual experiences to their employees, customers, and event participants, while keeping costs under control.
Join KUDO, a global leader in AI-powered voice translation for meetings and events, to discover how Canadian businesses, government agencies, and event organizers can:
Meet and exceed the requirements of the Official Languages Act
Work beyond English and French to include diverse linguistic communities
Drive new revenue streams and engagement through multilingual events
Leverage AI and a network of interpreters to deliver scalable and cost-effective compliance
This webinar will feature real-world case studies, ROI examples, and live demonstrations to show how AI-powered voice translation can transform language accessibility into a competitive advantage for Canadian organizations.
The New Translation Equation: AI + HI = SCALE
Online Webinar: The New Translation Equation: AI + HI = SCALE - SOLD OUT
Please note - this event is sold out and registration is closed. We will be circulating the recording on our social media later this week.
Speaker: Joachim Lépine, Founder, Mane Educator, LION Translation Academy and internationally successful author of the book, AI Resilient
In this workshop for translation leaders, we explore how to align the best of Artificial Intelligence (AI) and Human Intelligence (HI) to wow clients, augment operations, foster employee buy-in, deepen client relationships, and continue to grow together.
Most importantly, we look at specific ways to achieve SCALE—Systems Calibrated Around Linguist Expertise.
You’ll learn:
The emerging role of translators in an AI-driven world, and how it can boost employee satisfaction
How to position AI and HI as strategic assets for your clients
Where AI tools can save time and money—without cutting corners
Practical ways to incorporate AI and HI across your team’s workflow
This session isn’t about hype or fear. It’s about balance, clarity, and smart strategy for an industry in motion.
Please note - this event is sold out and registration is closed. We will be circulating the recording on our social media later this week.
La nouvelle équation de la traduction : IA + IH = systèmes conçus selon l’expertise des linguistes
Date : 7 octobre 2025
Heure : 13 h, HE
Animateur : Joachim Lépine, cofondateur de l’École de traduction LION et auteur à succès international du livre AI Resilient
Dans cet atelier destiné aux responsables de la traduction, nous explorerons comment aligner le meilleur de l'intelligence artificielle (IA) et de l'intelligence humaine (IH) pour éblouir les clients, augmenter les opérations, favoriser l'adhésion des employés, approfondir les relations avec les clients et continuer de croître ensemble.
Mais surtout, nous nous pencherons sur des moyens spécifiques pour parvenir à la création de systèmes conçus selon l’expertise de linguistes.
Vous apprendrez :
– le rôle émergent des traducteurs dans un monde régi par l'IA, et comment celle-ci peut avoir un impact positif sur la satisfaction des employés;
– la façon de positionner l'IA et l'IH comme des atouts stratégiques pour vos clients;
– la manière dont les outils d'IA peuvent faire gagner du temps et de l’argent, sans couper les coins ronds;
– des moyens pratiques d'intégrer l'IA et l'IH dans le flux de travail de votre équipe.
Cet atelier n'a rien à voir avec l’engouement ou la peur. Il porte sur l'équilibre, la clarté et la stratégie intelligente pour un secteur en mouvement.
RENDEZ-VOUS Vancouver
RENDEZ-VOUS
Across Canada, Together for Language | Partout au Canada, ensemble pour les langues
We’re building bridges across the country — and this September 26, we are celebrating the vibrant Western Canadian language community in Vancouver.
Join the Canadian Language Industry Association (CLIA) for RENDEZ-VOUS Vancouver at LaSalle College Vancouver!
RENDEZ-VOUS Vancouver offers an opportunity to:
- Learn about CLIA's efforts to enhance the language industry on a national scale through training, events, and working with leaders in government and the private sector
- Meet CLIA’s President, Peter Madahian
- Network with industry leaders and professionals
- Contribute your insights and help shape the future of our industry
- Foster valuable connections with local stakeholders
While CLIA primarily represents language service provider companies, all language industry professionals can register to benefit from our networking, training, and other initiatives. Students can enjoy a low-cost membership which can familiarize them with people and businesses in our sector. All are welcome!
Consider CLIA membership! We work for you at the national level as a coast-to-coast organization.
Event Details
The cost is $20.00, and includes one drink ticket and delicious appetizers created by LaSalle College’s Culinary Arts students will be served. Cash bar available.
Date: September 26
Time: 5:30 pm - 8:00 pm
Location: LaSalle College Vancouver
The event will take place at the Bistro/Restaurant on the ground floor, room 112. As you enter the building, you’ll see the restaurant on your right.
Check in will probably be at the entrance of the bistro. It’s accessible to everyone since there is no elevator or stairs.
Parking & Transit: There are two options: there’s paid parking in the LaSalle College building underground. If guests choose to park there, they can take the elevator to the first floor (ground floor) and they’ll see the bistro on their left. This lot closes at 6pm, though. You can still exit after that, but the entrance gate closes at 6pm.
There’s also paid parking in the Renfrew Centre, across from LaSalle. I suggest parking at the Renfrew Centre because the lot closes later, at 8pm. There’s also street parking available on Kaslo Street, Renfrew Street, and other neighbouring streets.
If guests choose to take a taxi or an Uber, there’s a designated drop-off area in front of the building.
LaSalle is a few steps away from the Renfrew Skytrain Station, so taking transit is also a great option.
Nous établissons des passerelles à travers le pays et le 26 septembre, nous célébrerons la communauté linguistique dynamique de l'Ouest canadien à Vancouver.
Joignez-vous à l'Association canadienne de l'industrie de la langue (ACIL) pour le RENDEZ-VOUS Vancouver au LaSalle College Vancouver!
RENDEZ-VOUS Vancouver, c’est l’occasion :
– de découvrir les efforts déployés par l’ACIL pour améliorer l'industrie de la langue à l'échelle nationale grâce à de la formation, à des événements et à la collaboration avec des leaders du gouvernement et du secteur privé;
– de rencontrer le président de l’ACIL, Peter Madahian;
– de réseauter avec des leaders et des professionnels de l’industrie;
– d’apporter vos réflexions et de contribuer à façonner l'avenir de notre industrie;
– de favoriser la création de liens précieux avec les acteurs locaux.
Bien que l’ACIL représente principalement des entreprises de services linguistiques, tous les professionnels de la langue peuvent s'inscrire pour accéder à notre réseau, à nos formations et à d'autres initiatives. Les étudiants peuvent bénéficier d'une adhésion à faible coût qui leur permet de se familiariser avec les personnes et les entreprises de notre secteur. Tout le monde est le bienvenu!
Pensez à adhérer à l’ACIL! Présente d’un océan à l’autre, notre organisation travaille pour vous à l’échelle nationale.
Détails de l'événement
Le coût est de 20 $ et comprend un billet pour une boisson. De délicieux hors-d’œuvre préparés par les étudiants en arts culinaires du LaSalle College seront aussi servis. Bar payant sur place.
Date : 26 septembre
Heure : 17 h 30 à 20 h
Emplacement : LaSalle College Vancouver
Reclaim 3.0: AI Upskilling Course
The Reclaim the Future 3.0 course is a 10-week, live virtual program delivered by AI experts with deep experience in the language services sector. It was developed in partnership with global language industry associations specifically for language service providers, and is now endorsed by the Canadian Language Industry Association.
The online, live training will be delivered in ten 90-minute sessions each Friday at 3pm CET (9am ET) for 10 weeks from September 19 until November 21.
The program launches on Friday, September 19, 2025, and is available to CLIA member companies with exclusive member discounts. Just select “CLIA” during the registration process.
Cost
Pricing is currently available on the FAQ page, with a significant partner discount for CLIA members. The cost includes all members of your company and is based on company size. Most of our members will fall into the following pricing category:
1-10 employees: $600 (USD)
*Please note that if your organization has between 4-10 employees, you’ll need to email Robert Martin at Magic Beans Agency to get the course for this price at robert@magicbeansagency.com rather than signing up through the registration page. You will also need to be a CLIA member to get this pricing. If you are a CLIA member and your company is 1-3 employees, you can register as usual, and select “CLIA” during the registration process.
Your team members must sign up with an email address that is the same domain as the purchasing company. For example, persona@translationcompany.com and not persona@gmail.com. Discover more reasons why this course makes sense for our members and anyone in the Canadian language industry.
"Operationally, the Reclaim course teaches production teams how to select the best AI tool for their environment and needs, how to evaluate and customize it, how to implement it in the production workflow, and how to sell new services. We also include a module on multimedia localization aided by AI and a module on upskilling localization teams, including translators and linguists. We finish the course with a session on strategy. The course is very practical, and we include tool demos in most modules.
The course is aimed at operations people, but also at internal linguists who might become what we call “the AI specialist” and work on the evaluation and customization of the models. It is also aimed at decision-makers who need to hear firsthand what needs to be done to transform their companies.
Elaine, Lena, and I have been working in machine translation/AI since this technology tentatively started with early adopter companies; if anybody knows how to implement the technology in a production workflow and, more importantly, how this affects the rest of the teams in the company, it's us."
-Laura Casanellas, Senior Partner, Technology, AI and Language Technology Solutions, Magic Beans Agency
The course is offered in English only and specializes in translation and localization; interpretation is not covered.
Find out more and register here.
Read the testimonial from CLIA member MCIS.
Watch the Localization Fireside Chat episode about the course.
Le cours Reclaim the Future 3.0 est un programme virtuel en direct de dix semaines, offert par des experts en IA ayant une grande expérience dans le secteur des services langagiers. Il a été élaboré en partenariat avec des associations mondiales de l'industrie de la langue, spécifiquement pour les prestataires de services linguistiques, et est désormais approuvé par l'Association canadienne de l'industrie de la langue.
La formation en ligne et en direct sera offerte en 10 séances de 90 minutes, tous les vendredis à 15 h, HEC (9 h, HE) pendant 10 semaines, du 19 septembre au 21 novembre.
Le programme sera lancé le vendredi 19 septembre 2025 et sera accessible aux entreprises membres de l’Association canadienne de l’industrie de la langue (ACIL), qui bénéficieront de rabais exclusifs. Il suffit de sélectionner « ACIL » pendant le processus d’inscription.
Coût
Le prix est actuellement affiché sur la page FAQ, avec un rabais important pour les membres de l’ACIL. Le coût comprend tous les membres de votre entreprise et est basé sur la taille de celle-ci. La plupart de nos membres se situent dans les catégories de prix suivantes :
1-2 employés : 600 $ US
3-10 employés : 1 600 $ US
Les membres de votre équipe doivent s'inscrire avec une adresse courriel du même domaine que celui de l'entreprise qui effectue le paiement. Par exemple, persona@translationcompany.com et non persona@gmail.com.
Le cours est offert en anglais seulement et il est conçu spécialement pour la traduction et la localisation; l'interprétation n'est pas abordée.
What Every Business Owner Should Know About ISO 17100
Presented by the Canadian Language Industry Association, this workshop will be the first in an ongoing series demystifying standards in the language industry.
This workshop will give business owners and management of language companies a concise, strategic understanding of ISO 17100 — what it is, why it matters, and how it impacts your operations, reputation, and clients. Whether you’re considering or already working with the standard, you’ll benefit from this workshop.
You’ll discover:
Why ISO 17100 Matters
Origin and purpose of the standard
Competitive and reputational advantages
Difference between being “compliant” and “certified”
Core Requirements in Plain Language
The must-haves: qualified translators, revision by a second person, documented processes
The nice-to-haves: client feedback, data protection, continuous improvement
Your responsibilities as a business owner
What It Means for Your Business
Building client trust through standards
Risk reduction and accountability
How it supports pricing strategy and procurement eligibility
What you need to implement (people, processes, documentation)
Speakers:
Maryse Benhoff, International Chair - ISO TC 37/SC 5 (Translation, interpreting) and President, BG Communications
Julio Montero, Regional Director, Megalexis
David Huebel, Orion Assessment Services
Please note that this webinar will be presented in English, with questions answered in French in the Q&A.
Ce que tout propriétaire d’entreprise devrait savoir à propos d’ISO 17100
Durée : 1 heure
Conférenciers :
Maryse Benhoff, Présidente internationale, Comité technique ISO TC 37/SC 5 (traduction, interprétation); Présidente, BG Communications
Julio Montero, Directeur régional, Megalexis
David Huebel, Orion Assessment Services
Présenté par l’Association canadienne de l’industrie de la langue, cet atelier sera le premier d’une série visant à démystifier les normes dans l’industrie de la langue.
Cet atelier offrira aux propriétaires et aux gestionnaires d’entreprise langagières une compréhension stratégique de la norme ISO 17100 : qu’est-ce que cette norme, pourquoi est-elle importante et comment influe-t-elle sur vos activités, votre réputation et vos clients. Que vous envisagiez d'adopter cette norme ou que vous vous y conformiez déjà, cet atelier vous sera bénéfique.
Vous découvrirez :
Pourquoi la norme ISO 17100 est importante
L’origine et l’objectif de la norme
Les avantages concurrentiels et réputationnels
La différence entre être « conforme » et être « certifié »
Les exigences en langage clair
Les conditions indispensables : des traducteurs qualifiés, une révision effectuée par une deuxième personne, des processus documentés
Les éléments souhaitables : commentaires des clients, protection des données, amélioration continue
Vos responsabilités en tant que propriétaire d’entreprise
Ce que la norme signifie pour votre entreprise
Renforcer la confiance des clients grâce à des normes
Réduction des risques et responsabilité
Comment la norme soutient la stratégie de tarification et l’admissibilité aux marchés publics
Ce que vous devez mettre en œuvre (personnel, processus, documentation)
Veuillez noter que ce webinaire sera présenté en anglais. Lors de la partie questions-réponses, les questions et les réponses pourraient être en français ou en anglais.
Inscrivez-vous ici pour participer à cet événement.
Les liens Zoom seront envoyés aux personnes inscrites, ainsi que les enregistrements correspondants.